Рухомымі гульнямі можна пацешыць дзяцей на адпачынку і на прыродзе.
Рухомыя гульні вельмі важныя для дзяцей, яны развіваюць спрыт і каардынацыю рухаў.
Гульня Рыбак
Пры дапамозе лічылкі абярыце з граюць "рыбака". Завяжыце яму вочы. Усе астатнія дзеці-гульцы "рыбкі". Яны павінны, пляскаючы ў ладкі, хадзіць ці бегаць вакол "рыбака". Той будзе старацца іх злавіць. Калі на шляху "рыбака" апынецца якое-небудзь перашкода, сцяна, лаўка і г.д., дзеці павінны папярэдзіць "рыбака": "Дробна".
Калі "рыбак" зловіць якую-небудзь "рыбку", то ён павінен адгадаць, хто гэта. Калі адгадае, то "рыбаком" становіцца невезучая "рыбка", і гульня працягваецца. Калі не адгадае, то ён адпускае ахвяру і прымаецца зноў лавіць. У выпадку калі "рыбак" не змог адгадаць тры разы, вы павінны вызначыць новага "рыбака".
Гульня з мячом
Гэтая гульня на свежым паветры для дваіх дзяцей. Для гульні спатрэбіцца невялікі мяч і металічная або пластыкавая банка. Гульнявое поле трэба расчертить, размяшчаючы лініі на адлегласці прыкладна трыццаць сантыметраў адна ад іншай. Пасярэдзіне ставіцца банка. Гулец, які саб'е мячом банку, перастаўляе яго на адну рысу бліжэй да сябе. Той з дзяцей, хто такім спосабам перасунеце банку бліжэй за ўсё да сябе, становіцца пераможцам.
Выпхну з кола
Намалюйце на вуліцы круг дыяметрам тры метры. У яго павінны ўвайсці два дзіцяці і прыняць зыходнае для гульні становішча, стоячы на адной назе, правая рука трымае левую нагу, а левая рука сагнутая наперадзе і прыціснутая да тулава. Задача гульцоў заключаецца ў тым, каб выпхнуць суперніка з кола або прымусіць ўстаць на дзве нагі, штурхаючы яго плячом.
Гульня перацягванне
Гэтая гульня на свежым паветры для двух дзяцей. Правядзіце на асфальце або на пяску рысу. З абодвух бакоў на роўнай адлегласці на паўкроку ад яе адзін супраць аднаго, узяўшыся за рукі, павінны ўстаць двое якія граюць, кожны з якіх імкнецца прымусіць суперніка наступіць на рысу нагой ці пераступіць яе. Рыўкі у гульні не вырашаюцца, перацягванне павінна быць плыўным.
Гульня птушачкі
Гэтая гульня на свежым паветры для дзяцей старэйшага дашкольнага і малодшага школьнага ўзросту. Для гэтай гульні спатрэбіцца палка даўжынёй каля метра. Перад гульнёй рысамі дзве лініі "старт" і "фініш", на адлегласці не больш за пяць метраў адзін ад аднаго. Задача дзіцяці, прыняўшы зыходнае "птушынае" становішча, рухацца да фінішу.
Зыходнае становішча: прысесці, ногі разам, рукі апушчаныя да ўзроўню каленаў, пад каленамі праз сагнутыя ў локцях рукі прапускаецца палка. Пэндзля рук трэба сашчапіць спераду ў замак. Гульня стане яшчэ цікавей, калі ў ёй возьмуць удзел некалькі якія спаборнічаюць паміж сабой дзяцей.
Квач або квача па крузе
Гэтая гульня падыдзе для двух дзяцей ва ўзросце ад чатырох гадоў. Накрэсліце на пяску або на асфальце круг дыяметрам паўтара метра.
Два гульца павінны ўстаць з розных яго бакоў. Па сігнале "Раз, два, тры!" яны пачынаюць скакаць вакол на правай назе або на левай па гадзінны стрэлцы, імкнучыся дагнаць і запляміць адзін аднаго.
Амаль класікі
Намалюйце на пяску або на асфальце восем дзесяць колаў на адлегласці трыццаць-пяцьдзесят сантыметраў адзін ад іншага, размешчаныя па замкнёным коле.
Папытаеце дзіцяці скакаць з аднаго круга ў іншы на адной назе прама або бокам. Калі ў гульні прымаюць удзел двое або некалькі дзяцей, то выйграе той, хто даўжэй за ўсіх пратрымаецца на адной назе.
Гульня ў кенгуру
Кожны з гульцоў атрымлівае хустку і засоўвае яго за пояс больш вузкім канцом. Выбіраецца вядучы, які атрымлівае надзіманы шарык. Як толькі пачынаецца гульня, вядучы выкрыквае імя аднаго з гульцоў і кідае шарык у паветра. Названы чалавек павінен злавіць шарык сваім хусткай, не дастаўшы яго з-за пояса. Затым ён сам кідае шарык ў паветра і крычыць, іншага ўдзельніка. Гульня працягваецца да таго часу, пакуль усе граюць ня паспрабуюць злавіць шарык.
Гульня палетушкі
Усе дзеці садзяцца вакол стала і кладуць пальцы на стол. Вядучы пачынае гульню, называе якую-небудзь птушку альбо лятучае казурка, а назваўшы яго, падымае палец уверх і хутка апускае. Дзеці павінны рабіць тое ж. Калі хто празяваў ляцець, т. Е.падняць палец і апусціць, або паляціць тады, калі вядучы падманвае, называючы нелятучых стварэньне ці рэч, то дае заклад. Заклады пасля разыгрываюцца. Вось прыклад. Вядучы, падымаючы палец, кажа: "Сава ляціць, сама ляціць". Дзеці ўздымаюць і апускаюць пальцы. "Петушок ляціць, кочеток ляціць". Пальцы падымаюцца і апускаюцца. "Казляня ляціць!" - кажа вядучы, падымаючы i апускаючы палец. Хто з дзяцей паляцеў з казьлянём, той прайграў. Часам у гэтую гульню можна гуляць крыху інакш. Удзельнікі становяцца ў круг, і пры называнне лятаючага прадмета, усе гульцы падскокваюць. Калі названы прадмет нелетающий, яны стаяць на месцы.
Гульня ідзем па крузе
Гэтая гульня на свежым паветры або ў прасторным памяшканні разыгрываецца пры вялікім ліку гульцоў, таму што яны павінны пабудавацца ў два круга - знешні і ўнутраны. Знешні круг - вялікі, унутраны складаецца ўсяго з трох-чатырох чалавек. Хлопцы, якія складаюць вялікі круг, стаяць на месцы. Вядучы ўстае ў малы круг і разам з гульцамі ідзе па крузе, прыгаворваючы: "Мы па крузе ідзем і з сабою нясем салодкае". У адказ на гэта гульцы вялікага круга павінны хутка назваць нешта салодкае, напрыклад, цукар. Той, хто першым назваў патрэбны прадмет, пераходзіць ва ўнутраны круг, і гульня працягваецца.
Вядучы і гульцы малога круга прамаўляюць розныя яе варыянты "з сабою бярэм мяккае, вадкае, кіслае, цвёрдае" і г.д. Паступова ўсе гульцы пераходзяць у малы круг. А той, хто апынуўся ў былым вялікім крузе апошнім, становіцца прайгралі і павінен выканаць якое-небудзь заданне "фант".
Выхавальнік дашкольнай адукацыі Л.І.Гаўрук